Kickstart your digital branding

jun 30, 2023

LinkedIn is er niet enkel voor werkzoekenden. Tegenwoordig vinden bedrijven en professionelen elkaar vaker terug op het netwerk om vruchtbare samenwerkingen aan te gaan. Het is dan ook niet gek dat mensen met een compleet en professioneel profiel meer kans maken om gezien te worden. Wil jij geen kansen missen? Ben je klaar om gezien te worden? 👀

Wij delen een aantal tips waarmee je aan de slag kan gaan om je digital visibiliteit nog meer te vergroten! 💡

First impressions

Goed begonnen is het hart van je nieuwe werkgever gewonnen. Eerste indrukken zijn blijvend en aangezien je deze op LinkedIn met je profielfoto en headline maakt, zorg je er best voor dat deze professioneel zijn. Hoewel je profielfoto je niet per definitie aan een nieuwe job zal helpen, boezemt een goed gekozen foto wel vertrouwen in.

Een goede foto kiezen? Dat doe je zo:

  • Lach 🙂 een lach zorgt ervoor dat je warmte uitstraalt en makkelijker benaderbaar bent.
  • Jij bent het onderwerp van de foto. Gebruik daarom bijvoorbeeld een neutrale kleur als achtergrond. Wil je toch de omgeving laten zien, kies dan voor een onscherpe achtergrond.
  • Laat je huisdier, cocktail en zonnebril achterwege! Het draait om jou als professional, dus kies voor een headshot.
  • Look me in the eye 👀 kijk altijd recht in de camera, je kijkt een gesprekspartner toch ook altijd in de ogen 🙂
  • Ouder maar wijzer 💡 zorg ervoor dat je een recente foto gebruikt. Hoewel je er niet elke dag een nieuwe rimpel bij krijgt, kan een jaar in een mensenleven een behoorlijk verschil maken. Misschien heb je je baard laten staan of een andere haarkleur ontdekt? Maak dan op tijd een nieuwe profielfoto.

Wil je de aandacht trekken en beter vindbaar zijn door recruiters? Kies dan voor een catchy headline. Deze is namelijk niet enkel te zien op je profiel, maar ook op volgende plekken:

  • In de zoekresultaten van LinkedIn;
  • Bij je reactie op berichten op LinkedIn;
  • Als je iemand een connectieverzoek stuurt.

Wie slim is, maakt van zijn headline dus een echte eyecatcher.

Een goede headline voldoet aan deze punten:

  • Concreet: je wil relevante contacten naar je profiel trekken. Zorg er daarom voor dat in één oogopslag duidelijk is wat je doet;
  • Relevant: gebruik relevante woorden uit je branche. Zo ben je makkelijk vindbaar voor peers en gelijkgezinden;
  • Expertise: laat zien wat jouw “unique selling point” is door je expertise op te nemen in je kopregel;
  • Leesbaarheid: twee regels volle tekst zonder leespauze? Nope. Gebruik relevante iconen of symbolen om je titel vlot leesbaar te maken. Denk hier bijvoorbeeld aan een pijl ➡️, een vinkje ✔️ of een wijzende vinger 👉 . Als het binnen je branche past, kan je ook emoji’s of inhoudelijke symbolen gebruiken, maar doe dit met mate!

Besluit: een headline moet perfect weergeven wat jij te bieden hebt. What’s in it for the reader?

Your digital elevator pitch

De “summary” of “info” is een profielonderdeel dat kan resulteren in waardevolle netwerkverbindingen én de interesse kan wekken van potentiële nieuwe werkgevers. Toch is het net dit onderdeel dat mensen het moeilijkste vinden om te optimaliseren. Je LinkedIn summary kan je veel opleveren, zorg er dus voor dat je hier voldoende aandacht aan besteedt. Waarom is de summary nu zo belangrijk?

De summary draagt bij aan je vindbaarheid

Denk eens aan je laatste Google-zoekopdracht. Scrolde je door alle 20 pagina’s van zoekresultaten of heb je enkel de eerste paar links aangeklikt?

LinkedIn werkt op dezelfde manier. Hoe beter je profiel is aangevuld, hoe makkelijker anderen je zullen terugvinden of tegenkomen. Een uitgebreide summary is belangrijk als je meer bovenaan de zoekresultaten op LinkedIn wil verschijnen.

Maak gebruik van sleutelwoorden die aansluiten bij jouw carrièrepad. Ga hier niet enkel uit van je huidige functie, maar vertel bijvoorbeeld ook over je studies, je loopbaan tot nu toe en je zicht op jouw professionele toekomst.

Je summary is je digitale elevator pitch

Een persoonlijke elevator pitch is een korte en duidelijke omschrijving van jouw meerwaarde. Maak van je summary dus een persoonlijk en eerlijk verhaal. Gebruik deze plaats om te vertellen over je expertise, passie en doelen in een professioneel kader.
Overtuig met je summary profielbezoekers/mensen om met je te connecteren of in gesprek te gaan.

Je summary zegt veel over je persoonlijkheid

De manier waarop je je summary schrijft, heeft de dag van vandaag ook invloed op hoe je aangesproken zal worden op LinkedIn. Er bestaan namelijk verschillende tools die artificial intelligence loslaten op je profiel om erachter te komen wat jouw persoonlijkheid is en hoe jij het best aangesproken wordt.

Crystal Knows is één van deze AI tools. De Google Chrome extensie scant het taalgebruik op je profiel om een schets te maken van jouw persoonlijkheid. Op basis van die schets, kan de persoon aan de andere kant van de lijn je op maat aanspreken.

Beschikbaarheid

Je kwam op LinkedIn ongetwijfeld al heel wat profielen tegen met de groene banner #opentowork op de profielfoto. Misschien zag je ook al een paarse banner met #hiring. Maar wat betekent dit nu juist en hoe gebruik je de knop “beschikbaar” op je profiel best?
Om te beginnen is het belangrijk om te weten dat je met de knop “beschikbaar” drie dingen kan doen:

  1. Aangeven dat je openstaat voor een nieuwe uitdaging;
  2. Aangeven dat je op zoek bent naar talent;
  3. Aangeven welke services je aanbiedt.

We nemen jullie door elk van deze mogelijkheden mee.

Aangeven dat je openstaat voor een nieuwe uitdaging

Als je op zoek bent naar een nieuwe uitdaging kan je kiezen voor twee opties: openlijk of niet openlijk beschikbaar zijn. Stel je hebt een job en wil je ogen openhouden naar nieuwe opportuniteiten in alle discretie tegenover je huidige werkgever. In dit geval kan je bij de knop beschikbaarheid kiezen voor “alleen recruiters”. Dit zorgt ervoor dat je beschikbaarheid enkel getoond wordt aan recruiters die over een LinkedIn Recruiter Seat beschikken. Dus behalve deze recruiters ziet verder niemand op LinkedIn dat jij deze knop hebt geactiveerd.

Belangrijk om te weten: zet je je beschikbaarheid op “open to new” voor enkel recruiters? Dan kunnen alleen recruiters buiten je huidige bedrijf dit zien.

Ben je actiever op zoek naar een job en wil je aan heel je netwerk laten weten dat je openstaat voor een nieuwe uitdaging? Dan kies je voor “alle LinkedIn-leden” bij de knop beschikbaar en wordt er een groene banner met #opentowork aan je profielfoto toegevoegd.

In beide gevallen is het belangrijk dat je je vacaturevoorkeuren toevoegt. Wanneer je bij de knop beschikbaar kiest voor “een nieuwe baan vinden” zal je meteen een pop-up krijgen waarin je deze voorkeuren kan aanduiden. Een aantal tips:

  • Functietitels: probeer verschillende functietitels toe te voegen die kunnen passen bij de job inhoud waarnaar jij op zoek bent. Wanneer recruiters of bedrijven zoeken naar talent via LinkedIn, gebruiken ze verschillende zoektermen. Hoe meer functietitels jij aanduidt, hoe meer kans je maakt om getoond te worden in de zoekresultaten.
  • Werkplekken: sinds de Corona crisis de wereld teisterde en veel bedrijven zijn overgeschakeld naar gedeeltelijk thuiswerk, heeft LinkedIn een nieuwe spotlight geïntroduceerd. Je kan vanaf nu aanduiden of je op kantoor wil werken, op afstand of een mix van beiden. Wil je dus in je toekomstige job de optie om een aantal dagen per week thuis te werken? Duid dan bij werkplekken de optie “hybride” aan.
  • Vacaturelocaties: duid aan in welke regio je wil werken. Begindatum: ben je actief op zoek naar een job? Dan kies je voor “onmiddellijk”. Zo weten recruiters meteen of ze je actiever kunnen benaderen of niet.
  • Soorten vacatures: ben je op zoek naar een fulltime job of wil je toch liever parttime werken? Geef dat hier duidelijk aan.

Heb je alles aangevuld? Klik dan op “toevoegen aan profiel” en je zal snel de kracht van de knop beschikbaar ontdekken. 😉

Aangeven dat je op zoek bent naar talent

LinkedIn geeft mensen zonder Recruiter Seat ook de optie om aan te geven dat ze op zoek zijn naar talent. Werk je bij een kleine KMO of ben je zelfstandige en ga je op zoek naar een nieuwe werkgever maar heb je niet de ruimte om een Recruiter Seat aan te schaffen? Gebruik dan de optie “recruitment” om een vacature te delen op je LinkedIn profiel.

Heeft je bedrijf een LinkedIn-pagina en staan er vacatures open? Kies dan uit de lijst van openstaande vacatures de juiste uit en publiceer deze in een aantal kliks op jouw persoonlijk profiel. Heb je geen bedrijfspagina of staan er geen vacatures open via LinkedIn? Dan kan je makkelijk een nieuwe vacature aanmaken.

Heb je een vacature gekozen? Dan verschijnt deze bovenaan je profiel en wordt er een paarse banner met #hiring toegevoegd aan je profielfoto.

Aangeven welke services je aanbiedt

Gebruik je LinkedIn om nieuwe klanten aan te trekken of contacten te leggen met eventuele partners? Geef dan duidelijk aan op je profiel wat je voor iemand kan betekenen met een servicepagina.

Kies bij aangeboden services de domeinen waarin jij gespecialiseerd bent. Maak een korte maar krachtige omschrijving over jouw meerwaarde voor anderen & duidt aan dat iedereen je een gratis bericht kan sturen om een eerste contact te leggen.

Heb je je servicepagina compleet gemaakt en gepubliceerd? Dan krijgen profielbezoekers dit bovenaan je pagina te zien.

Vaardigheden & aanbevelingen

De onderdelen vaardigheden en aanbevelingen zijn misschien wel de belangrijkste op je LinkedIn-profiel. Aanbevelingen benadrukken je sterktes en zijn een bewijs van je kennen en kunnen. Daarnaast wordt je profiel tot wel 17 keer meer getoond wanneer je minstens vijf vaardigheden vermeldt.

Waarom skills toevoegen aan je profiel?

De lijst met skills op je LinkedIn-profiel toont in één oogopslag waartoe je gekwalificeerd bent. Hoe mee skills je aan je profiel toevoegt, hoe groter de kans is dat je gezien én benaderd wordt door nieuwe contacten.

Natuurlijk is het belangrijk dat je ook de juiste skills kiest. Je kan natuurlijk alle Microsoft pakketten opnoemen waarmee je kan werken, maar kies ook voor skills die passen bij de sector waarin je werkzaam bent. Geen inspiratie? Ga eens kijken op het profiel van een collega of iemand die actief is in dezelfde industrie!

Onderschrijvingen, wat kunnen ze voor jou betekenen?

Je zal zien dat vaardigheden “onderschreven” kunnen worden. Een onderschrijving kan je bekijken als een snelle aanbeveling: iemand bevestigt dat je goed bent in wat je doet.
Ook onderschrijvingen zorgen voor meer visibiliteit op LinkedIn. Vraag bijvoorbeeld aan je collega’s en leidinggevenden of ze je skills willen onderschrijven en geef je profiel een extra boost!

Aanbevelingen

Wanneer iemand een aanbeveling schrijft waarin ze jouw specialisatie en meerwaarde bevestigen, wekt dit vertrouwen op bij mensen die je profiel bezoeken. Net zoals jij naar de reviews kijkt wanneer je een hotel boekt, kijken potentiële klanten/werkgevers ook naar jouw aanbevelingen voor ze je contacteren.
Als je meerdere aanbevelingen hebt gekregen, onderscheid je je van anderen. Daarnaast zijn aanbevelingen authentieker dan wat je zelf op je profiel schrijft, aangezien ze gegeven worden door een derde partij.

Hoe krijg je aanbevelingen op LinkedIn?

Heb je een succesvol project afgewerkt bij een klant of krijg je complimenten over je werk van

je leidinggevende? Vraag hen dan om hun ervaring te delen op LinkedIn door een aanbeveling te schrijven op jouw profiel!

LinkedIn maakt het gemakkelijk om connecties uit te nodigen om een aanbeveling te schrijven. Ga naar het onderdeel “aanbevelingen” op je profiel en klik op de plus. Kies hier voor “vragen om een aanbeveling”. Je zal daarna in een aantal stappen die klant of leidinggevende kunnen uitnodigen om een aanbeveling te schrijven.

TIP: zorg er wel voor dat je geconnecteerd bent met de persoon aan wie je een aanbeveling vraagt, anders zal deze stap niet werken.

Wanneer iemand een aanbeveling heeft geschreven, krijg je eerst de kans om deze zelf te lezen. Daarna geef je goedkeuring om deze op jouw profiel te plaatsen.

Wil je voorkomen dat je inhoudsloze of nietszeggende aanbevelingen krijgt? Geef dan zelf al een aantal vragen mee die je contactpersoon kan beantwoorden wanneer je de uitnodiging verstuurt. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Hoe onderscheidde ik me van anderen tijdens onze samenwerking?
  • Wat vond je van mijn werkwijze?
  • Hoe kon ik jou verder helpen met mijn expertise?

Zo zorg je ervoor dat je aanbevelingen ook echt een meerwaarde hebben!

Een job alert instellen

Ben je op zoek naar een nieuwe uitdaging of wil je op de hoogte blijven van interessante uitdagingen op de arbeidsmarkt? Dan kan je job alerts instellen op LinkedIn zodat je dagelijks of wekelijks een overzicht krijgt van vacatures binnen jouw interessegebied.
Om deze alert in te stellen, ga je eerst via de vacature tab op zoek naar interessante vacatures. Geef bovenaan in de zoekbalk een functietitel en regio in en klik op zoeken. Wil je nog specifieker zoeken, gebruik dan de filters die bovenaan de pagina worden weergegeven.

Krijg je vacatures te zien die je interesseren? Dan kan je een alert instellen!
Zet bovenaan de pagina de schuiver “melding instellen” aan. Wanneer je hierop klikt, zal je een scherm te zien krijgen waarin een aantal vragen worden gesteld om je voorkeuren te bepalen.

Wil je dagelijks of wekelijks een alert krijgen? En op welke manier wil je op de hoogte worden gebracht? Stel je voorkeuren in en klik op opslaan. Vanaf nu krijg je steeds meldingen van nieuwe vacatures die aansluiten bij jouw criteria.

Vacaturemelding voor bedrijven

Droom je al jaren van een job bij een specifiek bedrijf? Stel dan vacaturemeldingen voor dit bedrijf in zodat je geen enkele nieuwe vacature mist.

Zoek naar het bedrijf waarin je geïnteresseerd bent op de LinkedIn-startpagina. Ga naar de pagina van het bedrijf en klik op “vacatures”. Hier kan je bovenaan de pagina vacaturemeldingen inschakelen. Vul je voorkeuren aan en sla de vacaturemelding op.

Heb je een job gevonden of wil je geen vacaturemeldingen meer ontvangen? Schakel de job alerts dan gemakkelijk uit. Ga naar de vacature tab en klik op “vacaturemeldingen”.
In het menu dat verschijnt, kan je je voorkeuren aanpassen en vacaturemeldingen aanpassen of verwijderen. Daarnaast kan je ook meldingen voor aanbevolen vacatures inschakelen. Dan geeft LinkedIn je ook een melding van nieuwe vacatures op basis van je huidige vacaturemeldingen, profiel en activiteit. Nog meer opportuniteiten dus!

De “more” knop

Snel een CV maken van jouw of iemand anders LinkedIn profiel? Iemand erkenning of een aanbeveling geven of liever je connectie verwijderen? Dit kan allemaal via de “meer” knop op LinkedIn.

Vacaturemelding voor bedrijven

Een interessant profiel gezien dat je wil delen met iemand anders in je netwerk? Dat kan je gemakkelijk door op de “meer” knop te duwen en te kiezen voor “profiel in een bericht delen”. Daarna kies je de persoon waarmee je het profiel wil delen en klaar.

Opslaan als PDF

LinkedIn is je digitaal CV dat steeds up to date is. In plaats van telkens je persoonlijk CV aan te passen, kan je vlot en snel een PDF versie van je LinkedIn profiel downloaden.

Erkenning geven

Wil je iemand bedanken voor een fijne samenwerking of wil je een compliment geven? Dat kan je door via de “meer” knop voor “erkenning geven” te kiezen.

Hierna kan je kiezen uit verschillende opties zoals “bedankt”, “inspirerend leiderschap”, etc. Onderaan het optiekader kan je kiezen of je deze erkenning wil delen in een bijdrage of deze rechtstreeks wil doorsturen via een bericht. Je kiest een optie, klikt op volgende en dan krijg je nog de mogelijkheid om een leuk bericht toe te voegen.

Verzoek om een aanbeveling en een aanbeveling geven

Je kan een aanbeveling vragen aan iemand door naar zijn/haar profiel te gaan, op de “meer” knop te klikken en te kiezen voor “verzoek om een aanbeveling”. Hierna krijg je een scherm te zien waar je moet kiezen welke relatie je met die persoon hebt en welke functie je uitvoerde toen jullie samenwerkten.

Tip: spreek de persoon op voorhand aan en vraag of hij/zij een aanbeveling voor jou wil schrijven op LinkedIn. Dit maakt het veel persoonlijker en vergroot de kans dat ze de aanbeveling ook effectief schrijven.

Met de optie “aanbevelen” kan je een aanbeveling schrijven voor iemand anders.

Niet meer volgen & connectie verwijderen

Wanneer je een connectie maakt met iemand, zorgt LinkedIn ervoor dat je die persoon ook automatisch volgt. Dit wil zeggen dat je op je newsfeed regelmatig berichten zult zien passeren van die persoon. Wil je de connectie wel behouden maar geen berichten en activiteiten meer zien? Kies dan voor “niet meer volgen”. Wil je de connectie volledig verwijderen, kies dan voor “connectie verwijderen”.

Melden/blokkeren

Kom je een profiel tegen waarop iemand openlijk discrimineert of word je door iemand op een ongepaste manier benaderd? Dan kan je dit via de knop “melden/blokkeren” melden bij LinkedIn. Is je account gehackt? Laat dan iemand die je kent naar je profiel gaan. Klik vervolgens op “melden/blokkeren” en kies voor “krijg hulp voor X”. Hier kan je aangeven dat het account gehackt is. LinkedIn zal dit vervolgens onderzoeken.

Apple store SWOP
Google Play SWOP